14 Marts 2012

Bliv klogere på Google AdWords Quality Score

I dette blogindlæg vil jeg forsøge at gøre dig klogere på, hvordan Google arbejder med Quality Score, og hvor stor betydning det har for dine placeringer og pris på dine Adwords annoncer. Derudover vil jeg også give dig et par gode tips til, hvordan du kan optimere din Quality Score, så du får mest ud af dine penge.

Hvad er Google Adwords Quality Score?

Quality Score er en måde for Google at belønne de annoncører, som giver søgeren et godt resultat, og en måde at straffe de annoncører, som giver brugeren et dårligt resultat. Hvis ikke brugerne finder søgeresultaterne relevante, så ville de heller ikke klikke på annoncerne, og Google ville ikke tjene nogle penge. Derfor er Quality Scoren et vigtigt værktøj når du arbejder med Google Adwords.

Google anvender et auktionssystem, hvor du byder hvad du maksimum vil give for et enkelt klik. Og hvis du har det højeste bud, så skal du kun betale for den næsthøjeste maksimum pris. Hvis jeg f.eks. byder 8 kroner som det højeste bud, og en anden person byder 3 kr. som det næste højeste bud, så skal jeg kun betale 3 kroner for klikket.

Hvor finder du din Quality Score?

  • Log ind på din Google Adwords konto
  • Klik på en af dine kampagner og vælg fanebladet med ”Søgeord” (“Keywords” på engelsk)
  • Hold musen over ”status-kolonnen” på et af dine søgeord, og du vil herefter få vist din Quality Score på det givne søgeord

Hvad er en god Quality Score?

Quality Scoren går fra 1-10 hvoraf 10 er perfekt, 7 er okay, og 1 er meget dårlig.

Jeg har set flere eksempler på, at folk bruger alt for brede søgeord til deres Adwords annonce, hvilket blot gør Quality Scoren endnu dårligere.

Forestil dig, at du sælger herre smykker. Et af dine søgeord er derfor “smykker”, da du finder søgeordet relevant. Problemet er bare, at du nu vil blive eksponeret på alle søgninger hvori ordet “smykker” indgår. Eksempler kunne være “dame smykker”, “smykker til konfirmanden”, “vintage smykker”, “Dagmar kors smykke” osv.

Det er ikke særlig hensigtsmæssigt, da du kun sælger herre smykker, og ikke de søgeord, som brugeren har søgt efter. Derudover er ordet “smykker” et meget brugt søgeord, og det kan derfor være ekstremt dyrt for dig at bruge brede søgeord som disse.

Google vil opfatte, at dine annoncer er irrelevante, da folk ikke får det de søger efter. Det betyder, at din annonce heller ikke får en høj Click Through Rate (CTR). På denne måde skader et irrelevant søgeord din samlede CTR. En måde at undgå de brede søgeord på, er ved at sætte dig i brugerens sted. Hvad ville du søge efter, hvis du søgte på nogle udvalgte søgeord. Det kan være en meget svær øvelse.

Målret dine annoncer

Når du opretter dine AdWords kampagner er indstillingerne altafgørende for, hvorvidt du har en høj eller lav Quality Score. (Du kan målrette dine Adwords kampagner under menu punktet “indstillinger”). Hvis du f.eks. kører din AdWords opsætning på engelsk, så vil du som standard målrette din annoncer mod USA fremfor f.eks. Danmark.

Det er ikke særlig hensigtsmæssigt, hvis du har skrevet annoncen på dansk og egentlig kun vil ramme et dansk publikum med dine annoncer. Det betyder, at din CTR og relevans vil være meget lav. Hvis du udelukkende henvender dig til folk som bor i Danmark, så skal du KUN vælge Danmark. Det samme gør sig gældende, hvis du kun vil ramme et specifikt geografisk område som f.eks. Fyn eller København.

Landing Pages og Quality Score

Selvom ovenstående tips hjælper dig godt på vej til at få en bedre Quality Score, så lægger Google altså også vægt på, om brugeren har en god oplevelse af den side, som de lander på. Siden skal være relevant, og søgeordene skal gå igen på siden. F.eks. må du aldrig blot sende en bruger videre til din forside.

Loading tid og Quality Score

Loading tiden på din landing page skal også være god, da loading-tiden har indflydelse på den samlede brugeroplevelse. Desuden spiller loading-tiden også en stor rolle ift. søgemaskineoptimering, hvilket gør det endnu vigtigere at have en hurtig hjemmeside.

Betydningen af din Click Through Rate

En høj CTR (Click Trough Rate) giver en bedre Quality Score. Det har jeg allerede fastslået tidligere. Jo højere din annonce ligger på Google, jo større chancer er der for at søgeren, klikker på din annonce.

Mange tror, at de blot skal hæve deres Cost Per Click for at få en højere placering, hvorefter de så vil få en højere Click Trough Rate og derefter en høj Quality Score. Det er på sin vis også rigtigt, men din CTR er relativ i forhold til din placering. Google ser på, hvor højt din annonce ligger vs din CTR. Derfor nytter det ikke bare at hæve din CPC for at få en højere placering og dermed at få en højere Quality Score.

Du skal have dit fokus på relevansen af din annonce frem for din CPC. Hvis du blot hæver prisen pr klik, så vil du få flere besøg, men ikke nødvendigvis en højere Quality Score.

Prisen er ikke altid afgørende

Når du arbejder med Google AdWords, så skal du beslutte, hvor meget du er max. villig til at give for et besøg fra Google.

Hvis du har en Quality Score på 4 og en max. Cost Per Click på 10 kr., så resulterer det i en placering på 40 (du ganger 4 med 10 for at regne det ud).

En konkurrent til dig har en Quality Score på 10 og en max. Cost Per Click på 5 kr., hvilket resulterer i en placering på 50 (du ganger 5 med 10 for at regne det ud).

Ifølge ovenstående eksempel vil din konkurrent, som har en 50% lavere max. CPC end dig, ligge højere, fordi din konkurrent har en højere placering.

Har du brug for hjælp til din Google AdWords?

Har du udfordringer med din Quality Score eller har du brug for hjælp til at komme i gang med Google Adwords, så tøv ikke med at kontakte os. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig!

Hvis du gerne vil se, hvordan Google udregner din Quality Score, så kan jeg anbefale dig at se videoen nedenfor: